22 kwietnia br  w Warszawie odbyła się debata  „Perspektywy dla prasy: 2014-2015″ zorganizowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy (IAA) w Polsce. Jako paneliści w debacie udział wzięli: Edyta Sadowska (Prezes Zarządu Ringier Axel Springer), Robert Musiał (Członek Zarządu Agora SA), Zofia Sanejko (Wiceprezes Zarządu Universal McCann) oraz Beata Mońka (ekspert rynku mediów). Poza tym przedstawiciele niemal wszystkich znaczących wydawnictw w Polsce, domów mediowych, agencji reklamowych

i marketerów. Debatę moderował prezes IAA w Polsce Jacek Olechowski.

Paneliści starali się przewidzieć nieodległą przyszłość skupiając się na kilku kluczowych zagadnieniach:

  • w jaki sposób powinna zmieniać się „tradycyjna” rola wydawcy prasowego
  • na czym polegają trudności w dokonaniu oczekiwanej transformacji
  • jakie są szanse na to, że Polacy masowo zaczną płacić za kontent umieszczany w sieci oraz w jakiej perspektywie to może nastąpić

Inne, ważne wątki pojawiły się w dyskusji; dr I. Anuszewska zwróciła uwagę na kilka zaskakujących wniosków z badania zrealizowanego jesienią ubr, dotyczącego zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej, J. Czynajtis sugerowal, by nie formułować zbyt daleko idących uogólnień na temat prasy, ponieważ różne segmenty tego rynku różnie reagują na zachodzące zmiany, prezes W. Podkański apelował o poprawę ochrony praw autorskich twórców i wydawców, zapowiedział również „odchudzenie” badań czytelniczych.

Debata trwała ponad dwie godziny, a dyskusje kontynuowano w kuluarach i na tarasach Pałacu Sobańskich. Wnioski raczej nastrajają optymistycznie; nieuchronne zmiany to dla wydawców bardziej szansa na rozwój, na zagospodarowanie nowych obszarów, na pozyskanie nowych czytelników niż perspektywa ograniczania aktywności. Z drugiej strony wydaje się, że proces konsolidacji oraz eliminacji podmiotów, które nie dość szybko adaptują się do nowych warunków jeszcze nie zakończył się.