Prace Reklamowego Okrągłego Stołu IAA Polska zbliżają się do finału
Data publikacji: 27 października, 2016

27 października odbyło się trzecie posiedzenie plenarne Reklamowego Okrągłego Stołu IAA Polska. W trakcie spotkania omówiono draft finalnej wersji dokumentu zatytułowanego „Rekomendacje dla polskiego rynku reklamy na lata 2017 – 2020”. Uczestnicy obrad osiągnęli porozumienie we wszystkich kwestiach, które były przedmiotem dyskusji przez ostatnich 9 miesięcy.
Przypomnijmy, że rok temu IAA Polska opublikowało raport na temat polskiego rynku reklamy telewizyjnej
przygotowany na zlecenie Stowarzyszenia przez KMPG. Jeden z wniosków wynikających z raportu brzmiał: PKB Polski nieustannie rośnie, ale wartość polskiego rynku reklamy spada i jest to anomalia występująca tylko w naszym kraju. Zarząd IAA Polska postanowił zaprosić do wspólnej dyskusji na temat kondycji naszego rynku reklamy przedstawicieli wszystkich interesariuszy zaangażowanych w proces komunikacji marketingowej: marketerów, audytorów mediowych , domy mediowe
i media. Celem Reklamowego Okrągłego Stołu IAA Polska było skatalogowanie głównych hamulców rozwoju rynku reklamy w Polsce, osiągnięcie konsensusu w kwestii działań, jakie powinien podjąć cały rynek,by odblokować jego wzrost, publikacja, a następnie zastosowanie w praktyce rozwiązań, co do których uzyskano zgodę.
Dyskusja odbywała się w gronie ponad 20 top managerów podejmujących decyzje
w imieniu najważniejszych graczy i największych branż korzystających z reklamy . Odbyło się dwadzieścia kilka spotkań w grupach roboczych, a obrady dotyczyły następujących zagadnień:
– w jaki sposób wzmocnić pozycję CMO w firmach podczas rozstrzygania przetargów i podejmowania decyzji
o wyborze optymalnych,
nie zawsze najtańszych strategii reklamowych i mediowych
– jak powinny zmieniać się badania mediów w Polsce, by lepiej odzwierciedlać zmiany w konsumpcji mediów oraz by stać się użytecznym narzędziem do analizy zwrotu z inwestycji mediowych
– co powinien zawierać katalog powszechnie akceptowanych dobrych praktyk audytu mediowego
– jak powinny wyglądać relacje pomiędzy marketerem – audytorem mediowym – domem mediowym – medium,
by bardziej premiować efektywną strategię niż najniższą cenę.
Najważniejsze rekomendacje będą dotyczyły min.: dobrych praktyk audytu mediowego, nowego modelu zarządzania, finansowania i kontroli badań mediów, dialogu z wszystkimi interesariuszami w przedsiębiorstwie zaangażowanymi w proces wyboru dostawców usług marketingowych i in. Uczestnicy obrad zgodzili się również,
że tylko wspólna reprezentacja największych reklamodawców może wpłynąć na zmianę ogólnych zasad funkcjonowania rynku reklamy w taki sposób, że poprawi się zwrot z inwestycji reklamowych dla kupujących,
a jednocześnie zmniejszy się presja cenowa na sprzedających. Oba te zjawiska niewątpliwie będą korzystne dla całego polskiego rynku reklamy.
Bezpośrednio po obradach plenarnych odbyło się spotkanie networkingowe w gronie uczestników Reklamowego Okrągłego Stołu, zarządu, członków oraz sympatyków IAA Polska.
W najbliższych tygodniach zakończy się redagowanie ostatecznej wersji „Rekomendacji dla polskiego rynku reklamy na lata 2017 – 2020”, oficjalna prezentacja dokumentu planowana jest na przełomie bieżącego i przyszłego roku.