Światowy Kongres IAA w Kochi z udziałem delegacji z Polski

Data publikacji: 4 marca, 2019

W dniach 20-22 lutego w Kochi w Indiach odbył się 44. Światowy Kongres IAA. Wzięło w nim udział 1700 przedstawicieli środowiska reklamy, mediów, marketingu i biznesu. Uczestnicy Kongresu wysłuchali wystąpień ekspertów takich jak Hans Paul Burkner (Boston Consulting Group), Martin Sorrell (S4Capital), Paul Polman (ICC), Simon Kahn (Google APAC), Marc Pritchard (Procter & Gamble), Chris Tung (Alibaba), Mark D’Arcy (Facebook) czy Jacques Seguela (Havas Media). W spotkaniu uczestniczyli reprezentanci Polski.

Światowy Kongres International Advertising Association to odbywające się raz na dwa lata wydarzenie, które gromadzi przedstawicieli, członków, a także osoby współpracujące z International Advertising Association na całym świecie. Ideą spotkania jest stworzenie platformy wymiany wiedzy i doświadczeń ekspertów związanych z rynkiem komunikacji marketingowej.

W tym roku, po raz pierwszy w historii IAA, międzynarodowy kongres odbył się w Indiach. Mottem przyświecającym konferencji było „Brand Drahma: What’s coming next?”. Słowo „dharma” w sanskrycie oznacza sprawiedliwość, obowiązek, odpowiedzialność, cnotę i dobroć. Uczestnicy wydarzenia zastanawiali się, czy i w jaki sposób marki mogą realizować takie wartości we współczesnym świecie.

Światowy Kongres IAA w Kochi z udziałem delegacji z Polski

Władze International Advertising Association

„W ciągu ostatnich 5 dekad populacja potroiła się, a PKB wzrosło. Wyciągnęliśmy z ubóstwa więcej ludzi niż kiedykolwiek wcześniej w historii ludzkości. (…) Niestety system, którego używamy do osiągnięcia tych celów nie jest zrównoważony” – powiedział podczas swojego wystąpienia Paul Polman (President of the ICC, Chairman of the B-Team and Vice-Chair of the UN Global Compact).

Odpowiedzialność za to, jak funkcjonuje rynek zarówno w rozumieniu lokalnym, jak i globalnym była ważnym motywem, który pojawiał się w większości prezentacji podczas Kongresu. Ciekawe światło na tę kwestię rzucił Hans Paul Burkner (Boston Consulting Group), który stwierdził, że marketerzy zyskują coraz większe możliwości w zakresie personalizacji przekazu, ale jednocześnie powinni coraz bardziej dbać o transparentność i bezpieczeństwo w tym zakresie. Według eksperta w tym obszarze zwycięży ten, kto najlepiej zrozumie, gdzie jest granica prywatności, której nie można przekroczyć.

Z kolei według Marka Pritcharda (P&G) odpowiedzialność to także dalsze zmienianie życia społeczeństw na lepsze poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii. Ten kierunek ekspert zobrazował filmem video prezentującym szczoteczkę do zębów, która podłączona do smartphona wysyła informacje na temat obecnego stanu zdrowia zębów. „Use technology for good” – brzmiała główna konkluzja z jego wystąpienia.

Istotnym tematem obok odpowiedzialności i misji marek były nowe technologie i ich wykorzystanie w komunikacji marketingowej. Perspektywy rozwoju w tym kierunku przedstawili m.in. Simon Kahn (Google APAC) oraz Chris Tung (Alibaba). Eksperci zwrócili uwagą, jak wiele dziedzin biznesu zmieni się w związku z rozwojem AI, IOT i ML.

W gronie prelegentów oprócz światowej klasy ekspertów i liderów rynku komunikacji marketingowej znaleźli się także reprezentanci lokalnego środowiska tacy jak Amitabh Bachchan – legendarny aktor, producent filmowy i polityk oraz duchowy przywódca Sri Ravi Shankar. Nie zabrakło także wystąpień gwiazd sportu i show biznesu takich jak Andre Agassi, wybitny tenisista.

„Jestem przekonana, że to spójne, bardzo przemyślane podejście do doboru – i co ważniejsze – kolejności prelegentów, sprawiło, że kongres był wyjątkowym miejscem” – powiedziała Anna Barabasz-Sawińska, Dyrektor Marketingu CEE Grupa Maspex, która uczestniczyła w konferencji z ramienia IAA Polska.

Kongres w Kochi obfitował przede wszystkim w wiedzę ekspercką na najwyższym poziomie, ale organizatorzy zadbali także o to, by uczestnicy mogli zapoznać się z lokalną kulturą. W ramach wydarzeń towarzyszących mogli oni m.in. obejrzeć pokaz mody o wymownym tytule „Fashions and flavours of India”. Pokaz za inicjatywą Global President of IAA Srinivasana K Swamy’ego był dedykowany przemysłowi tkackiemu w Kerali, który został niedawno dotknięty powodzią.

Wśród reprezentantów Polski biorących udział w spotkaniu znaleźli się reprezentanci globalnych struktur IAA: Paweł Kowalewski, Vice President IAA Global (i członek Rady Nadzorczej IAA Polska) oraz Dagmara Szulce, Managing Director IAA Global, a także członkowie IAA Polska: Anna Barabasz-Sawińska, Dyrektor Marketingu CEE Grupa Maspex, Izabela Pontus, Media&Digital Manager Grupa Maspex oraz Jerzy Minorczyk, Dyrektor Generalny IAA Polska. Jednym z Polaków obecnych na Kongresie był także konsul generalny RP w Mumbaju Damian Irzyk.

„Było warto. Bezdyskusyjnie. Wyśmienici prelegenci, jak choćby Marc Pritchard, Paul Polman czy Byron Sharp, zapewnili dużą dawkę inspiracji. Konkretne pomysły na działania przyszły nam na myśl już w trakcie słuchania. To co wyróżniało ten kongres to duża liczba prelekcji, które nie teoretyzowały, ale bardzo konkretnie pokazywały możliwości odpowiedzialnego społecznie budowania marek.  Zachęcamy innych do udziału w następnych edycjach.” – podsumowała wyjazd Izabela Pontus, Media&Digital Manager Grupa Maspex.

„Na tle innych wydarzeń branżowych światowy Kongres IAA wyróżnia się tym, że za każdym razem odbywa się w innym, starannie wybranym mieście. IAA to jedyne globalne stowarzyszenie, które zrzesza przedstawicieli branży praktycznie z całego świata, dzięki czemu każde spotkanie otwiera nową perspektywę oraz przynosi nowe inspiracje. Mamy nadzieję, że 45. edycja Kongresu, która odbędzie się w dn. 27-29 maja 2020 r., w Sankt Petersburgu przyciągnie jeszcze więcej delegatów, zwłaszcza z Europy” – powiedziała Dagmara Szulce, Managing Director IAA Global.

Zachęcamy do obejrzenia relacji video ze spotkania, a informacje dotyczące tego, w jaki sposób zgłosić swój udział w kolejnym światowym kongresie IAA przekażemy naszym Członkom wkrótce.